horsesandheelers.blogg.se

En vardagsblogg om livet på Kärra gård, våra hundar, hästar, hästuppfödning och övriga av gårdens djur. Jag skriver om det jag brinner för nämligen djur och gårdsliv.

Otursåret 2015

Publicerad 2015-12-31 14:35:12 i Allmänt, Gårdsliv, Hundarna, Hästarna, Katt,

Ska göra en sammanställning över 2015 tänkte jag.
Börjar med otursåret och skriver om det bra året sen.

Man kan sammanfatta det med veterinärkostnader.....billigt och bra eller hur.

Året inleddes bra vad jag kan minnas men i maj började det med att Darina födde ett alldeles underbart föl. En skimmelhingst precis vad vi önskade oss. Det visade sig sen att fölet, som döptes till Amadablam, var svagt och som jag och Anna kämpade i stallet med honom. Han fick sedan förstoppning och fick bo på djursjukhuset i Helsingborg en vecka. Hem får jag ett piggt och alldeles underbart föl som sedan går och dör i en olycka tre veckor senare. 
Jag saknar och sörjer honom än.

Darina får juverinflammation pga förlorat föl. Jag tar ut distriktveterinären som tror hon brutit benet fast jag står och säger att hon förlorat sitt föl. Hästen är så dålig att hon rekommenderar avlivning. Jag tar ut Huba min vanliga veterinär som konstaterar juverinflammation och hästen blir bra. Viss process mot distriktvet men de är tillmötesgående och vi löser det. Glad att jag inte tog bort mitt dräktiga sto.

Göte blir oförklarligt halt. Huba fixar medicin och Göte blir bra. Inflammation i sulan.

Räven har en infektion i munnen. Veterinär spolar och fixar.

Smugglers Notch lyckas få rasp i hagen och blir mycket sjuk. Får massor av mediciner och sår ska läggas om. 

Tre hönor dör.

Seke blir sjuk med hög feber. Veterinärvård i två dagar och medicin.

Stallkatten får svår urinvägsinfektion. Huba kommer ut på nyårsafton.

Hoppas på ett bättre 2016.



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nina Nilsson

Nina heter jag som har den här bloggen. Jag bor med min sambo Rickard på en liten gård i södra Skåne. Vi föder upp hopphästar i liten skala och har ett brinnande intresse för våra hundar, två Lancashire heelers vid namn Hillstars All Inclusive "Siv" och Mirox Bonheur le Beau "Seke".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela